top of page
כף אווז מבאישה

כף אווז מבאישה

כף אווז מבאישה

Chenopodium vulvaria

סלקיים

שם עברי

שם מדעי

שם בערבית

משפחה

תאור מורפולוגי, זיהוי ותכונות

כף אווז מבאישה היא צמח תבלין ומרפא ממשפחת הירבוזיים. בלטינית היא נקראת Chenopodium vulvaria. המילה Vulvaria פירושה "מדיף ריח רע". מדובר בצמח חד שנתי קיצי, הנפוץ במיוחד באגן הים התיכון, המפרץ הפרסי ומרכז אסיה. כף האווז המבאישה דומה להפליא לאחותו המוכרת ממנו, כף האווז הלבנה, אך שולי עליו תמימים, ויוצרים עלה בעל צורת משולש שפינות בסיסו מעוגלות.

עליה מאפירים-מלבינים, בעלי צורת מעויין, אורכם ורוחבם דומים, והם מכוסים כסות קמחית בעיקר בצידם התחתון.

הריח החריף והעז שלה, שגורם לרבים להירתע ממנה, מזכיר מעט את ריחם של דגים תוססים, ושל רטוב הדגים התאי המופק מהם. מקורו בטרימתילאמין - חומר נדיף המסונתז בעלי הצמח ומפורש מהם.

שימושים, ערכים תזונתיים ומידע נוסף

ברפואה המסורתית, משמש הצמח לטיפול במגוון בעיות רפואיות; הוא ידוע כנוגד עוויתות, סטימולנט (ממריץ) של הלב ולקוטל תולעי מעיים. במסורות שונות, משתמשים בתמצית של עלי הצמח לטיפול באקזמות, בהיסטריה ובמצבי דחק נפשיים שונים, ובכאבים ראומטיים. אני לא התנסיתי באף אחד מהשימושים הללו, ואיני ממליץ לכם לנסות זאת באופן עצמאי, אלא רק לאחר שנועצתם בהרבליסט מוסמך.

השימוש העיקרי שאני עושה בצמח הוא כתבלין, המעניק טעם דגי מעודן לרטבים ולתבשילים. ניתן להשתמש בו כשהוא טרי, ולהניחו בתבשיל ממש בגמר הבישול, אך ניתן גם לייבש את העלים (הטעם והארומה נשמרים שנים רבות לאחר הייבוש, במידה והצמח מאוכסן בתנאים נאותים) ואף להתסיסם בתמיסת מלח.

צבע הפריחה

מרקם העלים

צורת העלים

בית הגידול

צורת חיים

ריח העלים

עונה לליקוט

מכוסה בלוטות

מעויין

בתי גידול מופרים

עשבוני חד שנתי

דגי

קיץ

לקריאה  נוספת בבלוג:

מתכונים

סיפורים ומאמרים

bottom of page